بیمه شخص ثالث ملت : قیمت ، خرید و صدور لحظه‌ای

logo

ارسال سریع

خرید آسان

پشتیبانی ۲۴ ساعته

صرفه جویی در زمان

مقایسه آسان

بیمه شخص ثالث ملت : قیمت ، خرید و صدور لحظه‌ای

بیمه شخص ثالث، یکی از بیمه نامه های اجباری برای وسایل نقلیه است. این بیمه تمام خسارت های مالی و جانی مربوط به شخص ثالث را پوشش می دهد. البته جدیدا پوشش بیمه ای مربوط به راننده مقصر هم به آن اضافه شده است. دلیل اجباری بودن این بيمه نامه، پیشگیری از خطر احتمالی و جبران خسارت در زمان وقوع حادثه است. این نوع از بیمه نامه خودرو، جزو شناخته ترین نوع آن است که امکان خرید اینترنتی و یا حضوری آن از تمامی شرکت های بیمه ای وجود دارد. شرایط استفاده از این بیمه نامه و حداقل سقف پوششی تعیین شده برای جبران خسارت، در تمامی شرکت ها یکسان است. اما تنوع در نحوه خدمت دهی به مشتریان و امکان افزایش سقف پوشش ها، باعث متمایز شدن بیمه شخص ثالث ملت از دیگر بیمه های صادر شده در شرکت های بیمه ای شده است. اما این تنها مزیت بیمه شخص ثالث ملت نیست و در ادامه این مطلب، توضیح بیشتری در خصوص این بیمه نامه خواهیم داد.

قیمت و نحوه محاسبه بيمه شخص ثالث ملت

بیمه ملت، فعالیت خود را از سال 1382 شروع کرده و در حال حاضر یکی از فعال ترین شرکت ها در صنعت بیمه ای کشور است. این شرکت نزدیک به دو دهه سابقه فعالیت در صنعت بیمه را دارد و در طول این سالها بارها به عنوان شرکت برتر در زمینه توانگری مالی انتخاب شده است. یکی از برجسته ترین خدمات بیمه ملت، بیمه شخص ثالث و آپشن های مربوط به آن است. اما فاکتورها و معیارهای مختلفی در نحوه محاسبه بیمه شخص ثالث ملت تاثیر گذار هستند؛ که در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد:

نوع کاربری خودرو

ریسک استفاده از وسایل نقلیه، بر اساس نوع کاربری آنها تعیین می شود. مثلا احتمال وقوع حادثه برای تاکسی و آمبولانس، بیشتر از خودروهای سواری است. به همین دلیل شرکت های بیمه ای در هنگام تعیین قیمت بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه، چنین فاکتوری را در نظر می گیرند.

قیمت پایه بیمه شخص ثالث

یکی از اصلی ترین معیارهای مربوط به محاسبه بیمه شخص ثالث و تعیین سقف پوششی مربوط به آن، بر اساس نرخ دیه انجام می شود. نرخ دیه بطور سالیانه توسط قوه قضائیه تعیین می شود و بیمه مرکزی بر اساس آن، حداقل و حداکثر سقف پوششی برای جبران خسارت های مالی و جانی را تعیین می کند. البته تعداد سیلندرهای یک خودرو هم در تعیین این نرخ موثر هستند.

تخفیف بیمه شخص ثالث

رانندگانی که از بیمه نامه خود برای جبران خسارت استفاده نکنند، سالیانه مشمول تخفیفی تحت عنوان تخفیف عدم خسارت می شوند. این تخفیف بر روی قیمت بیمه شخص ثالث ملت و یا دیگر شرکت ها اعمال می شود. حداکثر سقف استفاده از این تخفیف، 70 درصد است که در سال چهاردهم محقق می شود. 

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

رانندگان موظفند که بیمه شخص ثالث را در موقع مقرر تمدید کنند. در غیر اینصورت به ازای هر روز تاخیر در تمدید این بیمه نامه، باید جریمه بپردازند. این جریمه به صورت روزانه و تا سقف 365 روز محاسبه می شود.

سقف تعهدات درخواستی توسط مشتری

بیمه شخص ثالث ملت دارای دو دسته پوشش مالی و جانی است. پوشش جانی بر اساس نرخ دیه تعیین می شود و برای تعیین پوشش مالی، بیمه مرکزی یک سقف حداقلی و حداکثری تعیین می کند. مشتری می تواند متناسب با شرایط خود، سقف تعیین شده برای خسارت های مالی را افزایش دهد. هر چه میزان این سقف درخواستی بیشتر باشد، قیمت بیمه شخص ثالث بیشتر می شود.

مدت اعتبار بیمه نامه

معمولا بیمه شخص ثالث ملت را به صورت سالانه صادر می کنند. اما بیمه ملت برای در نظر گرفتن توان مالی مشتریان، امکان صدور کوتاه مدت این بیمه نامه را هم فراهم کرده است. خب طبیعتا هزینه بیمه ثالث 6 ماهه کمتر از یکساله است. اما در حالت کلی، صدور بیمه نامه شخص ثالث یکساله برای مشتری به صرفه تر است.

هر کدام از این معیارها، تاثیرات مختلفی بر روی قیمت نهایی بیمه شخص ثالث ملت دارند و میزان اثرگذاری آنها متفاوت است. اما لازم نیست که شما در خصوص فرمول این محاسبات و تاثیرگذاری هر کدام از این عوامل مطلع باشید. چون با استفاده از امکانات و فیلترهای سایت «بیمه باما»، می توان از قیمت بیمه شخص ثالث ملت برای خودروی خود مطلع شد. حتی این سایت به شما کمک می کند تا قیمت بیمه شخص ثالث ملت را با هزینه صدور این بیمه نامه در دیگر شرکت های بیمه ای، مقایسه کند.

امکان افزایش تعهدات بیمه شخص ثالث ملت وجود دارد؟

در بخش های قبلی به این موضوع اشاره کردیم که میزان حداقل و حداکثر سقف پوششی برای جبران خسارت های مالی، توسط بیمه مرکزی تعیین می شود. اما برخی شرکت های بیمه ای اجازه استفاده حداکثری از سقف پوشش های تعیین شده را به مشتری نمی دهند. اما در بیمه ملت، می توان از حداکثر سقف پوششی خسارت مالی که 50 میلیون تومان است، استفاده کرد.

ویژگی های متمایز بیمه شخص ثالث ملت

میزان سهم از بازار

 بیمه ملت در طول سالهای فعالیت خود در صنعت بیمه، توانسته کارنامه درخشانی را کسب کند. این شرکت بارها به عنوان شرکت برتر بیمه ای انتخاب شده است و توانگر مالی بسیار بالایی دارد. کیفیت بالای خدماتی و استفاده از شیوه های نوین خدمت رسانی، باعث شده است که بیمه ملت سهم بزرگی از بازار بیمه را به خود اختصاص دهد.

تعداد مراکز پرداخت خسارت

 سرعت پاسخگویی و ارائه خدمات در زمان بروز حادثه، نقش مهمی در میزان رضایت مشتری دارد. برای مشتری و فرد زیان دیده مهم است که در سریع ترین زمان ممکن بتوانند هزینه خسارت های به وجود آمده را دریافت کنند. بیمه ملت بیش از 200 مرکز پرداخت خسارت در سراسر کشور دارد که پاسخگوی مشتریان خسارت دیده و افراد بیمه گزار هستند.

سرویس ارزیابی خسارت سیار

 ارزیابی سیار خسارت، خدمت ویژه ای است که توسط بیمه ملت به مشتریان ارائه می شود. این شرکت برای سهولت و تسریع در پرداخت خسارت مشتریان خود، کارشناس ارزیابی خسارت را به محل وقوع حادثه اعزام می کند.

سقف پوشش مالی

با استفاده از بیمه شخص ثالث ملت، می توان از حداکثر سقف پوشش جبران خسارت مالی استفاده کرد. خدمتی که در بسیاری از شرکت های بیمه ای محدود شده و سقفی مشخص دارد.

امکان خرید آنلاین

 بیمه ملت امکان صدور آنلاین بیمه شخص ثالث را برای مشتریان خود فراهم کرده است. یعنی برای سفارش آنلاین این بیمه نامه، باید به سایت اینترنتی این شرکت و یا دیگر پلتفرم های معتبر اینترنتی مانند سایت «بیمه باما» مراجعه کرد. در این سایت می توان از شرایط استفاده و جزئیات مربوط به هر بیمه نامه مطلع شد و پس از مقایسه قیمت ها، اقدام به خرید نمود.

پوشش های بیمه شخص ثالث ملت چیست؟

بیمه شخص ثالث در اصل پوششی برای جبران خسارت های مالی و جانی مربوط به شخص ثالث است. اما به تازگی بیمه حوادث راننده مقصر هم به این بیمه نامه اضافه شده است و جوابگوی خسارت های جانی آن تا سقف دیه در ماه های عادی است. اما برای جبران خسارت های مالی راننده مقصر، باید از بیمه بدنه خودرو استفاده کرد. پوشش جانی بیمه شخص ثالث ملت، مربوط به خسارت های ناشی از فوت، نقص عضو و یا از کار افتادگی و هزینه های پزشکی شخص ثالث بر اساس نرخ دیه است. در سال جاری مقداری این پوشش در ماه های حرام ۶۴۰ میلیون و در ماه های عادی ۴۸۰ میلیون تومان است.

سقف پوشش مالی هم بر اساس درخواست مشتری تعیین می شود. پس با پرداخت مبلغی اضافه در هنگام صدور بیمه شخص ثالث ملت، می توان میزان این پوشش را افزایش داد. میزان این پوشش زمانی اهمیت دارد که هزینه مربوط به خسارت های پیش آمده زیاد باشد. چون وظیفه جبران خسارت های بیشتر از سقف تعیین شده در بیمه نامه ثالث، بر عهده بیمه گزار است.

بیمه شخص ثالث ملت چه خساراتی را پوشش نمی دهد؟

هر بیمه نامه ای شرایط استثنایی مربوط به خود را دارد و بیمه شخص ثالث ملت هم از این قاعده مستثنی نیست. شرایط زیر جزو مواردی است که بیمه ملت تعهدی برای جبران خسارت های مربوط به آن ندارد. این موارد را می توان به عنوان استثناهای عمومی بیمه شخص ثالث در تمامی شرکت های بیمه در نظر گرفت.

  • خسارت ناشی از پرداخت جرائم و یا محکومیت قضائی
  • خسارت های وارده به خودروی راننده مقصر
  • خسارت های مربوط به تجهیزات و محموله راننده مقصر
  • خسارت های ناشی از تشعشعات اتمی و رادیواکتیو (به صورت مستقیم یا غیرمستقیم)
  • خسارت های به وجود آمده در خارج از کشور

مراحل صدور و خرید بیمه شخص ثالث ملت

برای خرید و صدور بیمه شخص ثالث ملت، راههای بسیار متفاوتی وجود دارد. یکی از این روش ها، مراجعه حضوری به نمایندگی های بیمه ملت در سراسر کشور است. در این روش باید مدارک اصلی خودرو را به همراه مدارک شناسایی خود، به نمایندگی بیمه تحویل دهید تا کارهای مربوط به صدور بیمه شخص ثالث را انجام دهد. اما روش آسانتر، استفاده از سایت های بیمه ای معتبر مانند «بیمه باما» است. برای خرید بیمه شخص ثالث از طریق این سایت، نیاز به مراجعه حضوری نیست و می توان مدارک مورد نیاز را آپلود کرد. حتی برخلاف روش حضوری، امکان مقایسه قیمت ها و شرایط بیمه در شرکت های مختلف بیمه ای وجود دارد. مراحلی مشابه را باید برای تمدید بیمه شخص ثالث ملت طی کرد.

امکان خرید اقساطی بیمه شخص ثالث در بیمه ملت نیز، وجود دارد. چون همزمان با افزایش نرخ دیه و ارزش خودرو در بازار، قیمت بیمه شخص ثالث هم افزایش یافته و هر کسی توان پرداخت نقدی و یکجای آن را ندارد. برای اطلاع دقیق از شرایط و نحوه خرید بیمه شخص ثالث ملت اقساطی، به سایت بیمه ملت و یا «بیمه باما» مراجعه کنید.

نحوه استعلام بیمه شخص ثالث ملت

شاید لازم بدانید که قبل از خرید بیمه شخص ثالث ملت، یک استعلام کافی در خصوص قیمت و شرایط آن انجام دهید. پس باید به یکی از دفاتر نمایندگی بیمه ملت مراجعه کرده و سوالات خود را از آنها بپرسید. البته روش بسیار آسانتر و بهتری برای استعلام بیمه شخص ثالث ملت، روش آنلاین است. در این روش باید به سایت «بیمه باما» مراجعه کرده و اطلاعات خودروی خود را در فیلدهای مشخص شده وارد کنید. این سایت بر اساس مدل و دیگر اطلاعات خودرو، لیستی از قیمت بیمه شخص ثالث ملت و یا دیگر شرکت های بیمه ای را نمایش می دهد. همچنین برای استعلام اصالت این بیمه نامه، می توان از طریق سایت بیمه مرکزی به نشانی https://www.centinsur.ir/ اقدام فرمایید.

مراحل دریافت خسارت از بیمه ملت

روش دریافت خسارت از بیمه ملت، بستگی به نوع آن دارد. برای دریافت خسارت های مالی بیشتر از ۱۶ میلیون تومان، نیاز به تهیه کروکی است. فرد زیان دیده باید کروکی و دیگر مدارک مورد نیاز را تحویل مراکز پرداخت خسارت ملت دهد؛ تا کارشناس میزان خسارت را تشخیص داده و هزینه آن را به حساب فرد زیان دیده واریز کند. اما برای خسارت های مالی کمتر از ۱۶ میلیون تومان بدون خسارت جانی، نیازی به کروکی نیست. برای خسارت های جانی هم، پرداخت دیه بر اساس رای دادگاه و گزارش پزشکی قانونی پرداخت می شود.

مدارک لازم برای دریافت خسارت های بیمه شخص ثالث ملت

مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت، بستگی به نوع مالی یا جانی بودن آن دارد. برای خسارت های مالی، به مدارک زیر نیاز خواهیم داشت:

  • اصل و کپی گواهینامه فرد زیان دیده و مقصر
  • بیمه نامه شخص ثالث فرد زیان دیده و مقصر
  • اصل و کپی کارت ماشین راننده زیان دیده و مقصر
  • اصل یا یک نسخه برابر اصل شده از کروکی (در صورت لزوم)

مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت جانی

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی راننده مقصر
  • اصل و کپی گواهینامه راننده مقصر
  • بیمه نامه شخص ثالث راننده مقصر
  • اصل یا کپی سند مالکیت ماشین یا کارت خودرو
  • گزارش پزشکی قانونی
  • برگه رای دادگاه
  • کروکی مربوط به صحنه تصادف
  • اصل شناسنامه و کارت ملی فرد زیان دیده یا متوفی

وبسایت بیمه باما ، بستری مطمئن برای خرید خدمات بیمه ای

امروزه اکثر کارهای روزمره را می توان از طریق اینترنت انجام داد و نیازی به مراجعه حضوری نیست. خرید بیمه نامه و استفاده از خدمات بیمه ای هم، امکانی است که در سایت های بیمه ای برای مشتریان فراهم شده است. اما فعالیت در بستر اینترنت، ریسک های مرتبط با خود را دارد و باید از طریق پلتفرم های معتبر بیمه ای مانند بیمه باما bimebama.com اقدام کرد. خدمات ارائه شده در این سایت بسیار متنوع است و همواره می توان از تجربه کارشناسان حاضر در بخش پشتیبانی سایت استفاده کرد. 

بیشتر بخوانید:

بیمه شخص ثالث پارسیان
بیمه شخص ثالث البرز
بیمه شخص ثالث پژو 405
بیمه شخص ثالث ایران
بیمه شخص ثالث ما
بیمه شخص ثالث آسیا
بیمه شخص ثالث دانا
بیمه شخص ثالث تیبا
بیمه شخص ثالث 206
بیمه شخص ثالث رازی
بیمه شخص ثالث هایما S5
بیمه شخص ثالث هایما S7

سوالات متداول

تاخیر در تمدید بیمه شخص ثالث، با جریمه همراه است. پس بهتر است که یک هفته الی 10 روز قبل از انقضای بیمه نامه، نسبت به تمدید آن اقدام کنید.

بله. در سررسید بیمه شخص ثالث می توان مدارک خودرو را به همراه بیمه نامه قبلی به شرکت بیمه ای مد نظر خود تحویل دهید تا آن را برای شما تمدید کند.

در حالت کلی امکان بخشش این جرایم وجود ندارد. اما در بعضی مواقع و به صورت تصادفی، بیمه مرکزی این جرایم را مورد بخشش قرار می دهد.

بیمه شخص ثالث برای جبران خسارت مالی و جانی شخص ثالث به همراه خسارت جانی راننده مقصر مناسب است. ولی برای پوشش خسارت های مالی راننده مقصر، به بیمه بدنه نیاز خواهیم داشت.

با توجه به تغییرات انجام شده درنحوه صدور بیمه نامه ثالث و ایجاد کد یکتا در سامانه سنهاب بیمه مرکزی، دیگر نیازی به داشتن بیمه نامه فیزیکی نیست و همراه داشتن کد یکتا کفایت می کند.


بیمه های همکار

بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه کارآفرین
بیمه آرمان
بیمه رازی
بیمه معلم
بیمه نوین
بیمه تعاون
بیمه پارسیان
بیمه دانا
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه سرمد
بیمه تجارت نو
بیمه ما
بیمه ملت
بیمه سامان
بیمه سینا
بیمه ایران
آسماری