بیمه بدنه وانت

بیمه بدنه وانت

به خودروهای باری کوچکی که ظرفیتی بین 100 تا 4000 کیلوگرم را داشته باشند، وانت می گویند. وانت ها انواع مختلفی دارند که بعضی از آنها دو کابین و تعدادی دیگر تک کابین هستند. مثلا مزدا وانت (کارا) دو کابین، یک نمونه از وانت های تولید شده در شرکت بهمن موتور است. پیکان وانت و نیسان مزدا، دو نمونه دیگر از وانت های پرطرفدار در بازار خودرو ایران هستند. این خودروها از نوع باری بوده و بدنه مستحکمی دارند. اما سوال اینجاست که آیا وانت با داشتن چنین شاسی مستحکمی، به بیمه بدنه نیاز دارد؟ در این مطلب به توضیح درباره بیمه بدنه وانت و ضرورت استفاده از آن برای خودروهای باری خواهیم پرداخت.

بیمه بدنه وانت

وانت های پرطرفدار در بازار خودرو

واژه «وانت»، ناخودآگاه ما را به یاد پیکان وانت ایران خودرو می اندازد. یک خودروی باری و قیمت مناسب که سالها پیش تولید آن متوقف شده است. اما مدل های قدیمی از این خودرو همچنان در بازار موجود هستند و از آن برای حمل بار تا سقف 700 کیلوگرم استفاده می شود. نیسان زامیاد، دیگر خودروی باری پرطرفدار در داخل ایران است. ظرفیت این ماشین در حدود دو تن است و اکثر مردم آن را با عنوان نیسان آبی می شناسند. آریسان، وانت کاپرا، پیکاپ ریچ، وانت سه چرخ، وینگل 5 و وانت فوتون از دیگر خودروهای باری تولید و مونتاژ شده در داخل کشور هستند.

هر کدام از این وانت ها، دارای ظرفیت و مشخصات فنی مخصوص به خود هستند. مثلا مدل مزدا وانت شرکت بهمن خودرو علاوه بر حمل بار، دو کابين ویژه برای سرنشینان دارد. یا شاید نسل جدید از وانت های شاسی بلند را دیده باشید که معروفترین آنها، تویوتا هایلوکس است. معمولا برای ساخت شاسی وانت، از آهن مستحکم و مقاوم استفاده می شود تا قدرت لازم برای حمل بار را داشته باشد. اما با این وجود، باز هم باید از بیمه بدنه برای جبران یک سری خسارات استفاده کرد. دلیل این موضوع را در بخش بعدی توضیح خواهیم داد.

چرا باید بیمه بدنه وانت بخریم؟

شاید قوی بودن بدنه وانت باعث شده که اصلا به خرید بیمه بدنه فکر نکنید. اما این یک باور اشتباه برای مالک خودرویی است که ماشین آن نه تنها برای رفت و آمد، بلکه وسیله ای برای کسب درآمد او و خانواده اش است. چون باری بودن خودرو شما باعث شده تا میزان استفاده از آن زیاد باشد. این موضوع به نوبه خود، احتمال وقوع تصادف برای وانت را افزایش می دهد.

همیشه هم قرار نیست که طرف مقابل شما مقصر باشد و خسارت را جبران کند. چون گاهی اوقات شما راننده مقصری هستید که با بی احتیاطی خود منجر به حادثه شده است. خب بیمه شخص ثالث خسارت خودروی مقابل را پرداخت می کند. ولی برای تعمیر بدنه ماشین باری خود چه کار باید کرد؟ اینجاست که بیمه بدنه به درد شما می خورد.

دلیل بعدی برای استفاده از بیمه بدنه وانت، جبران خسارت های ناشی از حمل بار است. چون گاهی اوقات در حین حمل بار، به بدنه خودرو شما فشار وارد شده و ماشین آسیب می بیند. بیمه بدنه وانت، قابلیت جبران چنین خسارتی را نیز دارد. در کنار این دو دلیل، خطرات مربوط به یک سری حوادث غیرمترقبه مانند آتش سوزی و صاعقه را هم در نظر بگیرید. چون اگر بیمه بدنه وانت نداشته باشید، هر کدام از این دو حادثه به تنهایی می تواند خودرو شما را از بین ببرد. پس قبل از اینکه خودرو وانت شما دچار آسیب شود، حتما به فکر بیمه بدنه برای آن باشید. 

پوشش های بیمه بدنه وانت

قابلیت های پوششی بیمه بدنه محدود به چند مورد خاص نیست. چون شرکت های بیمه ای می توانند یک سری پوشش های جدید را به این بیمه نامه اضافه کنند. پس اگر قصد استفاده از یک پوشش خاص بیمه ای را داشته باشید، باید شرکتی را پیدا کنید که چنین خدمتی را ارائه می دهد. به این دسته از خسارت ها، پوشش الحاقی یا اضافی می گویند.

سایت بیمه باما در انجام چنین کاری، به شما کمک می کند. چون پس از وارد کردن مشخصات وانت و فرد بیمه گزار در سامانه استعلام این سایت، لیستی از پوشش های اضافی برای شما نمایش می یابد. با فعال کردن گزینه مربوط به هر پوشش اضافی، صرفا شرکت هایی نمایش می یابند که چنین خدمتی را دارند. پس قیمت آنها را با یکدیگر مقایسه کرده و یکی را برای خرید انتخاب کنید. تعدادی از پوشش های اضافی را در ادامه آورده ایم:

  • خسارت ناشی از شکستن شیشه
  • پوشش خسارت ناشی از حمل بار
  • خسارت ناشی از پاشیدن رنگ و مواد شیمیایی
  • پوشش مربوط به سرقت جزئی قطعات
  • خسارت ناشی از بلا استفاده بودن خودرو در تعمیرگاه
  • پوشش حذف فرانشیز
  • پوشش بلایای طبیعی مانند سیل، طوفان و زلزله
  • و غیره

پوشش های اصلی بیمه بدنه وانت

پوشش های اضافی در اصل خدمات بیمه ای مازادی هستند که به بیمه بدنه اضافه می شوند. اما این بیمه نامه یک سری پوشش های اصلی هم دارد که شرایط استفاده از آنها یکسان است. خسارت هایی همچون سرقت کلی خودرو، برخورد جسم ثابت یا متحرک با وانت، آسیب دیدن لاستیک و باطری و خسارت ناشی از آتش سوزی، واژگونی، صاعقه و انفجار خودرو در ردیف پوشش های اصلی قرار می گیرند. حتی خسارتی که در جریان انتقال یا نجات خودرو ایجاد می شود، جزو پوشش های اصلی بیمه بدنه وانت است. 

قیمت بیمه بدنه وانت

محاسبه قیمت بیمه بدنه انواع وانت بر اساس مشخصاتی همچون سال ساخت، نوع خودرو و ارزش روز آن محاسبه می شود. یعنی هر چقدر که وانت شما گرانتر باشد، باید حق بیمه بیشتری را پرداخت کنید. البته ارزش خودرو را خود بیمه گزار در زمان خرید بیمه بدنه وانت تعیین می کند. اما این قیمت باید مطابق با مقدار واقعی یا حتی بیشتر از آن باشد. چون خسارت پرداختی شرکت های بیمه ای، بر اساس همین ارزش اعلامی محاسبه خواهد بود.

علاوه بر موارد ذکر شده، تخفیفاتی هم برای حق بیمه پرداختی در نظر گرفته می شود. این تخفیفات انواع مختلفی دارد که رایج ترین آنها تخفیف عدم خسارت، تخفیف وانت صفر کیلومتر، تخفیف های مناسبتی و گروهی هستند. یعنی یک تخفیف 20 الی 30 درصدی برای تعیین قیمت بیمه بدنه وانت صفر کیلومتر لحاظ می شود. اما اضافه کردن پوشش های الحاقی به بیمه بدنه وانت، حق بیمه پرداختی را افزایش خواهد داد. برای محاسبه دقیق قیمت بیمه بدنه وانت خود در شرکت های مختلف بیمه ای، به سایت بیمه باما مراجعه کنید. 

نحوه خرید بیمه بدنه وانت

راحت ترین روشی که برای خرید بیمه بدنه وانت وجود دارد، شیوه آنلاین است. در این روش باید مشخصات وانت و فرد بیمه گزار را در سامانه استعلام بیمه باما وارد کنید. سپس بر اساس اطلاعات ارائه شده، قیمت بیمه بدنه وانت در شرکت های مختلف برای شما نمایش می یابد. یکی از گزینه های موجود را انتخاب و مبلغ آن را به صورت اینترنتی بپردازید. از طرف سایت با شما تماس خواهند گرفت تا زمان و مکان بازدید در محل را مشخص کنید. در نهایت و پس از بازدید خودرو، کد یکتا بیمه نامه شما به شماره موبایل اعلامی ارسال خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

بیمه بدنه پژو 405
بیمه بدنه البرز
بیمه بدنه پارسیان
بیمه بدنه ما
بیمه بدنه کوثر
بیمه بدنه پاسارگارد
بیمه بدنه دنا
بیمه بدنه تیبا
بیمه بدنه سمند
بیمه بدنه هایما S7
بیمه بدنه H30 کراس
بیمه بدنه سراتو
بیمه بدنه ساندرو
بیمه بدنه توسان
بیمه بدنه رنو
بیمه بدنه ام وی ام

بیمه باما، سایتی با نشان اعتماد الکترونیک

تمام سایت های ایرانی که محصول یا خدمتی را به فروش می رسانند، باید نماد اعتماد الکترونیک داشته باشند. بیمه باما (bimebama.com) به عنوان مرجعی معتبر برای فروش خدمات بیمه ای به صورت آنلاین، چنین نمادی را دارد. پس خیال کاربر از بابت حفظ اطلاعات شخصی و کارت بانکی راحت است. البته برای چک کردن اعتبار ای نماد و دسترسی به اطلاعاتی درباره سایت، می توانید بر روی این نماد کلیک کنید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *